logotipo
imagen
imagen
imagen
imagen
imagen

  Els experiments de vegades surten bé i de vegades surten malament. En el món de la innovació és molt important provar. Experimentar. Fracassar. Intentar-ho. I tornar-ho a intentar.
  Dels fracassos, se'n poden aprendre coses, però, perquè això passi, s'ha de tenir una actitud positiva davant del fracàs.

  La interacció i la cooperació de gent diversa és un actiu molt important a l'hora de crear,  i ens hem de preguntar si el nostre sistema educatiu promou aquesta interacció i aquesta diversitat.

  Cada cop més les manualitats vénen amb les peces exactes i les instruccions, de manera que es limita la creativitat, l'experimentació i la capacitat perquè sigui la criatura qui decideixi què intenta fer i com s'organitza per fer-ho, i faci invents imperfectes i no còpies perfectes.
  Això és una societat on la canalla sempre té un adult que el vigila. Els museus tenen àrea infantil amb tallers a mida. Els creem un món en miniatura, vigilat, tot amb fitxes i guies. Creiem que sols no se'n surten.
  Un nen necessita oportunitats per avorrir-se, fugir d'activitats pautades i buscar-se la vida. Són petits, però espavilats. Sobretot si deixem que s'espavilin.  

  Ja t'hauràs adonat que tot el que t'acabo de dir no és només la presentació de la NOVA revista XIVARRI, sinó una mostra de les transformacions que aquest curs estem posant en funcionament.

Eh que ens hi ajudaràs ?

Editorial

  Segur que em diràs que tu ja has llegit diverses edicions d'aquesta revista en anys anteriors i em preguntaràs què vol dir això de NOVA.
Si encara no ho sabies, l'edició número 1 de la revista XIVARRI es va publicar el Nadal de 1981 i són molts els alumnes i personal del Centre que han anat omplint les meves pàgines al llarg d'aquests 34 anys. El que et vull dir avui t'ho intentaré explicar, si passes una estona amb mi, tot estirant el fil del darrer llibre del professor Xavier Sala i Martín i d'un dels darrers articles d'opinió que ha publicat el Carles Capdevila, director fundador del diari ARA.  

  El canvi tecnològic que experimentem al llarg dels darrers segles comporta reptes importants per als humans. Un d'aquests reptes és que per sobreviure i ser competitiu, els nostres ciutadans han de ser capaços de tenir idees. La pregunta és: com fem que la gent normal tingui idees? Els nens que avui comencen a anar a l'escola amb tres o quatre anys entraran al mercat laboral entre el 2025 i el 2030 i treballaran fins al 2080.
  Algú és capaç de preveure com serà el món d'aquí seixanta-cinc anys? Malgrat tot, nosaltres hem de preparar els nens que avui entren al sistema educatiu perquè facin totes aquestes tasques que no existeixen i que no ens podem ni imaginar.

  La conclusió de tot això de cara al sistema educatiu és que avui dia els pares, els educadors i els polítics hem d'educar els nostres fills perquè siguin innovadors i creatius i capaços d'evolucionar la seva pròpia formació més enllà de l'escola, i fins que es jubilin, cap al 2080. 
  Per ser innovador i creatiu s'ha de tenir la possibilitat d'experimentar.   

2

Hola! Sóc la nova revista
XIVARRI

2
Editorial

3-4
Llar d'Infants

5-6
Parvulari

7-8
Maneres de fer

9-14
Educació Primària

15
Concursos

16
Agenda 21

17
Auxiliar Conversa

18 
Trailwalker

19-22
Educació Secundària

23
Concert Nadal

24-25
Pastoral

26
EMOL

27
AMPA

imagen
Per fer-ho, gaudim dels següents espais:


La biblioteca
És un entorn privilegiat pel contacte entre llibre i lectors, on es treballen l'articulació dels sons, l'ús del llenguatge, la conversa, la consciència fonològica, l'expressió oral i la comprensió, tot utilitzant una maleta pedagògica, facilitada pel centre CREDA de Lleida, per a prevenir les dificultats de la parla i el treball del llenguatge.  

Aula de Matemàtiques
En aquest espai seguim aquest procés:


LA PANERA DELS TRESORS


Consisteix a oferir als infants diferents materials amb què poden desenvolupar els sentits i conèixer els diferents atributs dels objectes, com ara el pes, la temperatura, la forma, el color, l'olor i el so, entre d'altres. Gràcies a la manipulació també experimenten accions, com ara acostar-los o allunyar-los de nosaltres, posar-los i treure'ls... 

EL JOC HEURÍSTIC

En aquesta activitat els infants exploren objectes i els combinen lliurement. Descobreixen si les coses hi caben o no, si s'aguanten o cauen i si rodolen o es mantenen quietes... En acabar l'exploració i amb l'ajut de l'adult, recullen els materials i fan classificacions.  
            


EL JOC MATEMÀTIC                    

Juguem amb situacions espacials i els posem nom. A dalt - a baix, darrera - davant, dins- fora, sobre - sota...

A la Llar d'infants treballem  unitats que parteixen de les festes tradicionals i les estacions. 

El nostre objectiu és aprendre a partir de les vivències, les curiositats i les inquietuds dels infants, d'una manera globalitzada i tenint molt en compte els hàbits i les rutines. 

imagen
imagen
imagen

3

La Llar d'Infants

imagen

Aula del Joc simbòlic

És el joc en el qual els infants imiten algunes situacions que ha viscut en l'ambient familiar o a l'escola. És un mitjà d'aprenentatge important que ajuda a conèixer-se a si mateixos i a experimentar amb el món que els envolta. Els ajuda a resoldre conflictes i tensions.

Aula de plàstica

Quan els infants encara no són capaços d'expressar-se per mitjà del llenguatge verbal, el llenguatge plàstic es converteix en un mitjà essencial de comunicació amb l'entorn. Ells troben una realitat externa (objectes, materials, instruments) i una realitat interna (pensaments, emocions, fantasia...) que ha d'aprendre a percebre i a ordenar. Quan han aconseguit observar aquesta realitat i han après a classificar-la, poden començar a comunicar-la. Per poder-ho fer també necessiten un mitjà d'expressió.

4

La Llar d'Infants

imagen
imagen

Aula d'experimentació 

Els alumnes estructuren la ment mitjançant la informació que reben de l'experimentació. Per portar a terme l'activitat exploren i manipulen el material lliurement.  A través d'aquests materials poden augmentar i desenvolupar el seu nivell de concentració i d'imaginació. Els infants creen les seves pròpies hipòtesis i es fan preguntes com: "què és això?, què puc fer-ne?, per a què serveix?, què passarà si...?".

  Totes aquestes activitats finalitzen amb l'arribada de la castanyada i l'escenificació del conte El gegant del castanyer

  Com ja és costum, nens i nenes, famílies i mestres vam gaudir de les cançons, els panellets i les castanyes durant una tarda del tot entranyable.

Parvulari

imagen
imagen
imagen
5

  Gràcies a la col·laboració de les famílies hem omplert les aules de fruita i hem creat el racó dels fruits de la tardor a cada curs. 

  Hem educat els sentits (vista, tacte, gust, olfacte...) i fins i tot hem treballat la llengua oral i escrita!

Durant el primer trimestre del curs els nens i nenes de parvulari hem realitzat diverses sortides relacionades amb la tardor: al parc de la Mitjana, els alumnes de P3; a la Canadiense, els de P4 i als Camps Elisis, els de P5.

imagen
imagen
imagen

Parvulari

  Durant aquest primer  trimestre també hem presentat un nou taller amb taules de sorra de colors i leds, amb les quals practiquem, de  manera sensorial, les habilitats necessàries per a l'escriptura,   amb l'experimentació com a estratègia principal per assolir aprenentatges.

  Per iniciar el temps d'advent vam sortir a rebre el pastor Tonet, que venia de la muntanya a portar-nos el tió.


  Junts vam encarregar-nos que no li faltés menjar, dibuixos, petits textos i molt bona companyia. Tots estàvem atents i volíem que se sentís feliç fins el dia que el vam fer cagar! Val a dir que, com agraïment per totes les mostres d'afecte que havia rebut, va ser d'allò més generós amb nosaltres...



A continuació van venir les pregàries amb les famílies a la capella del col·legi, la rebuda dels patges dels Reis d'Orient i l'entrega de la carta que molts dels nostres nens havien escrit per primera vegada.




Dies d'emocions a flor de pell a les portes del temps de  Nadal.

6
imagen
imagen
imagen

Els alumnes gaudeixen amb l'experimentació i troben la motivació imprescindible per tal d'assolir aprenentatges  en cadascuna de les activitats.

Destaquem que la Llar d'Infants ha començat a treballar per ambients. Al Parvulari es treballa amb sorra el racó del grafisme per tal de practicar sensorialment les habilitats de l'escriptura.


imagen
imagen
Aquest curs, el col·legi  ha endegat nous projectes per seguir millorant l'aprenentatge dels alumnes.

Maneres de fer

imagen
7
  Enguany les etapes de Primària i Secundària han continuat implementant a les aules el Pla d'Impuls de la Lectura a través de l'eix Llegir per aprendre, a partir de textos d'àrea. Alhora, l'ESO ha incorporat de manera sistemàtica 30 minuts més de lectura setmanal, fent que tots els alumnes llegeixin llibres de lliure elecció en diferents llengües com a mínim una hora a la setmana, i també fan conversa i reflexió literària de les obres que els alumnes han escollit dins de l'eix el gust per llegir.
















D'altra banda, el departament científico-tècnic està preparant la Setmana de la Ciència, durant la qual els alumnes de l'ESO aprendran a fer experiments que després ensenyaran als alumnes d'EP.

Maneres de fer

En properes edicions de la revista coneixereu altres projectes APS que el centre està preparant de cara al proper curs. A més a més, durant el mes d'abril, tornarem a celebrar la "Week in English" que permetrà que es treballin, des de les diferents àrees del currículum, temàtiques relacionades amb el Estats Units d'Amèrica: història, cultura, llengua... Tots sumem i d'aquesta manera contribuïm a l'enriquiment del nostre centre, Tan a prop i tan proper.
imagen
imagen
imagen

Al centre també s'està iniciant un projecte APS (Aprenentatge i Servei) de manera que els alumnes de 1r d'ESO, a partir del treball d'activitats competencials en l'àrea de ciències naturals, fan de professors als alumnes de 4t d'EP, amb l'objectiu que els petits aprenguin els diferents usos i utilitats de l'aigua. Es tracta de conscienciar els més petits de com fer un ús responsable d'aquest bé tan preuat. 

imagen
8
imagen
imagen
imagen

Educació Primària

El taller de Jocs de rotllana de les ludoteques a l'escola  

9

Cicle Inicial


   El dia 2 d'octubre els nens i nenes de primer i segon de cicle inicial van realitzar la seva primera trobada de convivències als Camps Elisis de Lleida.
  Van gaudir d'un dia de jocs col·lectius, per tal de conèixer millor els nens dels dos cursos, i d'un dinar en què van compartir un petit piscolabis.

  Els infants i els mestres vam passar una jornada molt divertida fora de l'entorn escolar.

Durant el primer trimestre d'aquest curs, els alumnes de 1r d'EP hem realitzat diferents activitats relacionades amb l'àrea de música, coneixement del medi i tutoria.

El taller de música
El viatge del cargol al Caixaforum  

imagen

Els alumnes de 2n vam visitar la caserna de la Guàrdia Urbana. Es tractava de fer una  sortida vinculada a l'àrea de Medi Social,  en concret, sobre la ciutat i els serveis que ofereix.

Ens van ensenyar el funcionament de totes les instal·lacions i com es controlen les  diferents zones de la ciutat per mitjà de càmeres situades als carrers. També vam veure els espais on tanquen  els detinguts i per últim, vam veure els seus vehicles, als quals vam poder pujar lliurement.

Us assegurem que ho vam tocar tot, tot i tot!

  Els nens i nenes de 2n  vam anar al teatre de l'Escorxador a veure l'obra de teatre "Sense solta", una proposta trepidant i esbojarrada que va arrencar rialles a grans i petits, sense distincions ni miraments. El nou espectacle de Teatre Mòbil construeix un món on tot és possible. Un espai propi on res és el que sembla i on tot plegat és un joc. Un escenari, tres comediants i un ventall de sorpreses d'un surrealisme deliciós!

Educació Primària

10

Educació Viària

imagen
imagen

   Els alumnes de 1r vam rebre la visita d'en Joan, Guàrdia Urbà de la nostra ciutat que, acompanyat de les Tres Bessones, ens va donar consells per a la nostra seguretat viària.

imagen
imagen
imagen

Els alumnes de 3r d'EP han fet una activitat en anglès que s'anomenava "The wishing star". Amb l'ajut de l'Stephen han fet papiroflèxia i han preparat una estrella on han escrit  el seu desig. 

Educació Primària

Els alumnes de 3r han realitzat durant el curs quatre sessions d'educació viària amb la finalitat d'educar els nens i les nenes en els comportaments viaris segurs en tots els seus aspectes. S'han desenvolupat a la mateixa aula i han estat dirigides per uns agents de la guàrdia urbana de Lleida .
Aquest taller finalitzarà amb una sessió pràctica en un circuit muntat al Turó de Gardeny.

11

Cicle Mitjà

Activitat Competencial : Fem Pa!

Des d'aquí volem agrair al forn LA MONTSERRATINA la seva col·laboració desinteressada a proporcionar-nos la massa mare necessària per a fer pa.

Educació Viària
Anglès

   Ser testimonis d'un procés és una experiència interessant. Si, a més, et converteixes en protagonista, la vivència esdevé molt motivadora, i , fins i tot, apassionant. Els nens i nenes de 3r ho han viscut en primera persona, mesurant ingredients, barrejant-los, deixant-los reposar, pastant i donant forma als panets, posant-los al forn...

   Ep! Però l'activitat ha continuat havent cuit el pa, ja que el panet havia de convertir-se en el seu berenar preferit! 

imagen

   Han fet un recorregut per les diferents fonts de la ciutat que abastia el dipòsit de l'aigua, i han visitat el campament de la Canadiense on han descobert la figura de Pearson com a impulsor de l' electricitat. Acompanyats pels alumnes de primer d'ESO com a experts, han descobert  el procés de depuració de l'aigua de forma pràctica i van observar com l'aigua bruta que havien portat de casa anava passant per unes depuradores casolanes però força eficients. L'hora del té, petits experiments per entendre el cicle de l'aigua, cal·ligrames,  refranys, recerques a internet per saber més del tema, recollir el consum d'aigua durant un setmana a casa i fer-ne els gràfics corresponents i altres activitats pràctiques treballades amb petits grups han ajudat els alumnes de 4t a  conscienciar-se sobre la importància de fer un ús racional de l'aigua i valorar que és un dels tresors del planeta que més hem de cuidar.

Educació Primària

imagen
imagen
imagen
12

Cicle Mitjà

Els alumnes de 4t de primària han estat realitzant de forma interdisciplinària, durant una setmana, un treball que els ha permès descobrir i valorar la importància de fer un ús responsable de l'aigua, així com situar històricament i geogràficament l'aprofitament d'aquest recurs a la ciutat de Lleida. 

Educació Primària

13

Cicle Superior

 EL TEXTO INFORMATIVO:
LA ENTREVISTA.
Entrevista a Julián de la Fuente.

Somos los alumnos de quinto B. Este trimestre estamos trabajando el texto informativo de la entrevista, y nos gustaría hacer unas preguntas al titular de nuestro colegio.
Su nombre es Julián de la Fuente, casado y con dos hijos, cuya residencia está en Sabadell.

TEMA 1: Infancia y juventud

1.- ¿Dónde viviste tu infancia? En un pueblo pequeñito de Valencia que se llama Guadassuar. ¿Recuerdas alguna anécdota o historia de cuando eras pequeño? Mi padre era maestro en la escuela donde yo iba. Un día fui a la clase de los mayores para hablar con él y me pidió que esperara. Me senté en la repisa de la ventana y me clavé en la nalga un trocito de cristal que había suelto. Empecé a sangrar y él... ¡me curó delante de todos los niños! ¡Qué vergüenza que pasé! Desde entonces..., ya no me siento más en las ventanas. (Risas.)

2.- De niño, ¿en qué colegio estudiaste? En un colegio público hasta octavo de EGB. Después, fui a un instituto que estaba en un pueblo cercano llamado Alzira y que se hizo muy famoso, desgraciadamente, porque hubo una inundación en 1982. El pantano de Tous se rompió e inundó toda la comarca. Murieron 32 personas, y ese día lloré mucho. ¿Cuál era tu materia preferida? Las ciencias, matemáticas y física y química.

3.- ¿Cuáles eran tus juegos preferidos cuando tenías nuestra edad? Íbamos por los campos, comíamos naranjas, melones, peras... Perseguíamos a los gatos, cazábamos pájaros, pescábamos, nadábamos en las acequias... Hacíamos arcos, tirachinas y, a veces..., ¡también jugábamos al futbol! (Risas.) Nuestro gran "xiquipark" era el pueblo entero.

4.- ¿Qué carrera cursaste? En Valencia hice la carrera de magisterio, especialidad en ciencias, y más tarde, en la UOC (Universitat Oberta de Catalunya), la licenciatura de psicopedagogía, además de un máster.

imagen

TEMA 2: Vida laboral

Por otra parte, he colaborado con dos editoriales como profesor de matemáticas haciendo libros para primaria y para la ESO. Muchas cosas, claro, pero ¡es que soy muy mayor! (Risas.)

6.- ¿En qué consiste tu trabajo actual como titular del centro? Debo aclararos que la titular del centro es la madre Montserrat. Ella es la titular de todos los centros de España de la congregación Sagrada Familia. Mi trabajo es representar esa titularidad y ser profesor de matemáticas en la ESO, aunque también ayudo un poquito en las tareas de atención a la diversidad.

7.- ¿Cómo es el día a día en tu trabajo? He de hacer gestiones, ir a muchos sitios, hablar con mucha gente, tomar decisiones, pedir consejo, sugerir cosas y, sobre todo, escuchar a la gente, ¡y dar clases de mates, claro! (Risas.) Y así, desde que entro por la mañana, hasta que me voy tarde..., muy tarde. ¿Qué es lo que más te gusta? Lo que más me gusta es hacer de "profe" y poder hablar con mis compañeros y con los alumnos. ¿Y lo que menos? Lo que menos, negociar con los proveedores del colegio. Es algo muy importante y siempre es delicado.

8.- ¿Cuáles han sido tus mayores desafíos a los que te has enfrentado en tu trabajo? El mayor desafío en un trabajo como el mío es el de reconocer y comprender todos los factores que intervienen en la vida del colegio para poder identificar las verdaderas necesidades a las que nos enfrentamos y, de ese modo, promover, posteriormente, los cambios necesarios.

9.- ¿Cómo compaginas la vida laboral y la personal? Con dificultad..., ¡con mucha dificultad! (Risas.) Como es el primer año que estoy en el colegio y hay muchas cosas de las que he de ocuparme, he de reconocer que no puedo dedicar todo el tiempo que quisiera a mi familia pero intento compensarlo el fin de semana.

10.- ¿Qué proyectos y expectativas tienes para el futuro? Tenemos varios proyectos en mente. Sabemos que éste es un colegio grande y que podemos llevar a cabo muchas actividades, pero requieren esfuerzo y dedicación de toda la comunidad educativa. Estamos muy motivados e ilusionados para poder realizar todas las propuestas, y las expectativas de futuro son muy buenas e innovadoras.

5.- Antes de llegar a nuestra escuela, ¿en qué otros sitios trabajaste? He trabajado como profesor de matemáticas, de física y química, y como psicopedagogo, aunque también he sido jefe de estudios y he ejercido como director.

TEMA 3: Tiempo libre y hobbies

11.- ¿Qué es lo que más te gusta hacer en tu tiempo libre? Deporte y leer, por ese orden.

12.- ¿Tienes algún hobby? ¿Cuál? Sí. Yo era jugador de balonmano, pero por la edad, y por razones obvias, tuve que buscar algo que me permitiera hacer deporte con intensidad, pero adaptado a mi edad. Entonces encontré el pádel. Es un deporte ideal para gente de mi edad.

Y hasta aquí la entrevista. Muchas gracias por atendernos. ¡Hasta la próxima!

Cicle Superior

Educació Primària

14

        INTERVIEW IN ENGLISH  

Els alumnes de 5è d'EP han fet una activitat molt divertida. Han preparat una entrevista en anglès i l'han representada  teatralment als seus companys. Han demostrat imaginació i creativitat en inventar els diàlegs, s'han disfressat, han treballat en grups i han après a respectar les idees dels altres.  

imagen

        E-TWINNING PROJECT  

Aquest curs comencem un projecte nou amb els alumnes de 6è d'EP en una plataforma anomenada e-twinning. Què és e-twinning? És la comunitat de centres escolars europeus. Una plataforma gratuïta i segura que permet als docents compartir idees i desenvolupar projectes col·laboratius a Europa.
Aquest any tenim la sort de treballar amb docents de GRÈCIA.   La primera part és contactar amb els alumnes per conèixer-los: COMENCEN A ESCRIURE I REBEM LES SEVES CARTES EN ANGLÈS!   Activitat molt motivadora que fa que els alumnes esperin amb il·lusió notícies dels seus amics i aprenguin nous aspectes relacionats amb el món que els envolta tot utilitzant l'anglès com a llengua vehicular.

             EXPOSICIÓ SOROLLA

Durant el mes de setembre, els nois i noies de 6è van visitar l'exposició APUNTS A LA SORRA, on van poder admirar l'obra d'aquest pintor valencià, referent de l'impressionisme i  del tractament de la llum i els costums de la mediterrània del segle XIX.

imagen
imagen
imagen

Concurs de Cartes Telemàtiques   

Volem felicitar el Pau Porta de 6è A  i la Nana Bagayoko de 6è B, per haver obtingut, respectivament, el primer premi  i un accèssit al Concurs de Cartes Telemàtiques que, any rere any, organitza la Paeria. 

Finalistes Concurs Dibuix Aqualia   

El dimecres 27 de gener de 2016 a la Sala de Plens de l'Ajuntament de Lleida es va fer lliurament a l'Abril Agustí de 4t A, la Maria Dyakun i l'Àngel Alarcón de 5è A dels premis, per ser finalistes en el XIII Concurs Internacional d'Aqualia. Moltes felicitats artistes!
 

Concursos i Premis

imagen
imagen
imagen
11è Concurs de cartells Cucalòcum  

El dijous 3 de desembre de 2015 a la Llotja es va fer entrega a l'Àngel Alarcón de 5è A del primer premi en l' 11a edició dels Cartells Cucalòcum. Enhorabona!

Concurs Dibuixa el Nadal a Lleida

Moltes felicitats a la nostra alumna de 1r d'ESO Raquel Rivas, guanyadora del concurs dibuixa el Nadal a Lleida en la categoria internet.

imagen

15

imagen

AGENDA 21

  Des de l'Agenda 21 ens han demanat que fem una recollida dels embolcalls no reutilitzables (envasos, plàstics, paper d'alumini...) que generem durant l'esmorzar.

  La classe de 1r A n'ha recollit dos quilos  en una setmana. Us imagineu la quantitat de residus que tots els alumnes produeixen en una setmana?

  Si us plau, ajuda'ns a reduir i reutilitzar! Fes servir les carmanyoles i boc'n rolls, gràcies!

L'esmorzar, fem menys brossa a l'escola.

imagen

Agenda 21

16

imagen

Conversation Assistant

  El passat setembre va arribar al nostre col·legi un nou auxiliar de conversa: l' StephenScott.
 Col·labora amb els professors d'EP i ESO en diverses tasques, acompanyant els alumnes i millorant la seva pronunciació i fluïdesa mitjancant jocs, representacions teatrals a classe, lectures, activitats orals, preparació d'exàmens oficials...

Steve, benvingut a Lleida.



  My CAPS experience When I arrived at Sagarada Familia I was warmly welcomed and I immediately felt at home. From the staff to the children to the parents and everyone else associated with the school there is a very friendly atmosphere and I am thoroughly enjoying being part of such a lovely school.

   My role is as a conversation assistant and the activities I do vary a lot between the youngest children and the oldest. I spend at least 1 hour with each class every week and this can include me doing activities such as reading with the children, playing games, speaking and conversation activities and exam practice. As well as this I've been lucky enough to be allowed by the school to help out with music and even occasionally a science lesson that Eloi teaches in English!

  I also had a fantastic time practicing for and playing guitar in the Christmas concert with our 6th of Primary students. I have also been very lucky and am very grateful to the Gruñeiro-Bellí family for having me at their house, they are an incredibly friendly and caring family and I have learnt a lot from them.

  Overall, I am thoroughly enjoying myself and I owe this great year to everyone involved with the school.

Steve

WELCOME TO OUR SCHOOL!

17

Trailwalker

imagen

 El 16 d'abril de 2016 serà el dia. Un altre cop tres pares i una mare del col·legi recorreran 100 km per ajudar a OXFAM INTERMÓN en els seus projectes. Per aquells que no coneixeu la Trailwalker, us expliquem breument el seu funcionament. Consisteix a recórrer 100 km entre Olot i Sant Feliu de Guíxols en equips de 4 corredors que han d'anar tota l'estona junts i 2 més que faran d'assistents dels corredors.  Per a poder participar-hi, cada equip ha de recaptar un mínim de 1500€, que és l'aportació que cal lliurar a Oxfam Intermón.
La SAFA hi participarà amb els mateixos objectius, les mateixes il·lusions però amb un nou equip: la Sandra, el Ramon, el Toni i el Mario seran el corredors que intentaran completar el recorregut. 

Els motius pels quals els corredors han acceptat aquest repte són els següents:

Sandra: "Em presento per primera vegada a la Oxfam Intermón Trailwalker. Per a mi significa esport, superació, solidaritat, referent per als meus fills que, si bé són força petits, sempre m'animen i, alhora, és un repte a nivell personal de grans dimensions. L'experiència m'ha demostrat que en els moments més difícils surt el millor de cadascú i considero que serà molt satisfactori superar-lo acompanyada d'un gran equip i el recolzament de l'escola Sagrada Família."

Ramon : "La TrailWalker Girona 2016 és per a mi una cursa i una experiència molt bonica. Tot l'esforç durant els entrenaments i el treball en equip es veurà recompensat en veure l'alegria dels amics i familiars que han confiat en mi i en el fet de poder ajudar una mica, a través de l'esport,  a aconseguir un món més just i solidari."

Toni: "Col·laborar en aquesta causa significa aportar un gra de sorra i  córrer 100 quilòmetres serà un nou repte per a mi. El fet de fer-lo amb un grup unit contribuirà a aconseguir-lo. A més, també serà una bona manera de celebrar els meus 40 anys."

Mario: " Com he dit sempre des que vaig fer la Trailwalker l'any passat, qui vulgui gaudir, experimentar, sentir, emocionar-se, formar part d'un esdeveniment esportiu solidari, ajudar, patir, compartir, donar, rebre, etc. ha de fer com a mínim un cop a la vida la Trailwalker. Un esdeveniment que et posa la pell de gallina a la sortida, t'emociona a l'arribada i et fa viure al llarg de tot el recorregut emocions sense parar. Per tot això és que desitjo estar el 16 d'abril a Olot, el punt de partida de la Trailwalker."
 
  L'equip el completen la Mònica i el Rafa. Ells dos seran els assistents i vetllaran perquè els corredors disposin de tot allò que necessitin durant el recorregut.

  Per últim, volem donar les gràcies a totes les empreses col·laboradores i a tots aquells que, amb la compra de les samarretes solidàries, heu fet possible que el nostre equip pugui participar-hi el proper 16 d'abril sortint des  d' Olot.

18

imagen

Educació Secundària

19

Convivències

Vam anar a les Basses d'Alpicat, a la pista d'atletisme, i allí vam fer unes olimpíades esportives: salt, velocitat, força... Durant tot el matí, organitzats per equips, vam anar realitzant les proves, amb l'ajut dels professors. Després vam dinar tots junts i a la tarda es va fer l'entrega de premis. Va ser una experiència molt positiva, ja que vam anar tota l'ESO i vam tenir la sort de conèixer una mica més els nostres companys dels altres cursos, així com també d'introduir i treballar el lema d'aquest curs: Connecta't, navega, troba.
                     Willy Debay, alumne de 1r d'ESO A.

imagen

Celebració de la Castanyada

Aquest any, la celebració de la Castanyada es va fer a la tarda al saló. Tot l'alumnat d'ESO va assistir-hi i alguns d'ells ho van fer disfressats. Allí, primer, van visualitzar un curtmetratge de terror i posteriorment es va començar amb la desfilada de disfresses. Finalment, es van entregar els premis a les millors disfresses de cada curs i per concloure, els alumnes van menjar castanyes, juntament amb el professorat, al pati de l'escola.

imagen

Celebració d'Advent

Uns dies abans de les vacances de Nadal, els alumnes d'ESO vam fer una celebració a la Capella del col·legi per a celebrar l'Advent i, per fer-ho, ens vam reunir alumnes i professors. Un cop a la capella, vam passar uns vídeos que cada classe havia fet per tractar diversos valors com, per exemple, el respecte als altres. També vam fer un diàleg amb algun personatge del pessebre que cada curs tenia adjudicat. 

Júlia Mauran, alumna de 1r ESO B.

La Marató de TV3

Un dia de desembre se'ns va fer una xerrada relacionada amb el tema de  La Marató de TV3. Durant aquesta xerrada, el senyor encarregat ens va explicar una mica en què consistia La Marató, curiositats sobre ella i la quantitat de persones que treballaven desinteressadament per a què es pogués dur a terme. També ens va endinsar una mica més en el món de la diabetis, i ens va passar un vídeo molt interessant sobre les vides de les persones que, per desgràcia, pateixen aquesta malaltia. 

Dani Pérez Desmay, alumne de 2n d'ESO B.

imagen
imagen

Educació Secundària

20

Sortida Intercol·legial a Montserrat

Els alumnes de 1r d'ESO vam fer una sortida de Convivències a Montserrat. Allí, vam conèixer nois i noies de 1r d'altres escoles de la congregació. Tots junts vam fer una sèrie d'activitats i vam gaudir d'una nova experiència amb alumnes d'altres centres.

Naiara Milla, alumna de 1r d'ESO A

imagen

Iniciem una nova etapa: l'ESO.

Fa pocs dies la mare em preguntava: "trobes molt diferent l'ESO de la Primària?" I jo, sense pensar-m'ho, vaig respondre: "No, simplement que he d'estudiar més." I aquest és el canvi que he trobat en l'ESO, però també n'hi ha uns altres: totes les assignatures tenen diferents professors; tenim una mica més de llibertat per poder fer les coses; ja no ens tracten tant de nens petits; i, alguns dies, acabem a les dues i tenim una tarda lliure.

Ricard Sangrà, alumne de 1r d'ESO B.

No he notat molta diferència entre la Primària i l'ESO, però sí que hi ha alguns canvis com l'augment dels deures i els treballs cooperatius per a casa, el tracte dels professors amb els alumnes i, també, que ara hem de repassar una mica cada dia per poder aprovar i treure bona nota als controls i exàmens. En general, si continues treballant, estudiant i t'esforces com has fet durant tota la Primària, l'ESO no et resulta molt difícil, només cal treballar una mica més.

Anaïs Freixes, alumna de 1r  B.

A primer d'ESO vam començar el programa Órdago i també vam participar en el Projecte Salut i Escola. Ara, que ja estem a segon, continuem aquests dos projectes que ens orienten sobre la nostra salut. L'any passat vam treballar el tema del tabac a l'escola amb personal especialitzat i vam fer diverses activitats. Una d'aquestes consistia a aprendre els productes tòxics i les conseqüències que porta el tabac. A part, també teníem un quadern on cada tres setmanes fèiem una activitat per aprofundir sobre els aspectes negatius del tabac. Unes altres temàtiques que vam treballar van ser l'alimentació i la sexualitat. Aquest any hem continuat amb aquests projectes, però ens hem centrat en l'alcohol, tot treballant les conseqüències que comporta beure alcohol en grans quantitats. D'aquesta manera, aquestes activitats i xerrades ens ajuden a conèixer el món en el quals ens estem introduint ara que ja som adolescents.
Anna Juncosa i Alba Águila, alumnes de 2n d'ESO B. 

imagen

Projecte Órdago

imagen

Educació Secundària

21

Projecte ILEC 30 minuts de lectura

Des de fa tres anys, l'escola participa en el projecte ILEC i els alumnes cada setmana realitzem els 30 minuts de lectura. El curs passat fèiem una sessió de 30 minuts de lectura setmanals i, aquest curs, en realitzem dues. Cada alumne porta el seu llibre de lectura que més li agrada o bé utilitzem els llibres de lectura de la biblioteca d'aula. A més a més, dins del projecte ILEC, també gaudim de l'assistència periòdica d'una assessora ILEC que, des del curs passat, realitza tallers de lectura per tal de treballar diferents estratègies de lectura. Finalment, cal comentar que és un projecte que ens agrada, ja que gaudim de la lectura i aprenem com treballar-la en les diferents matèries.

Leila Raiss i Cristian Pestaña, alumnes de 2n d'ESO B.

Les matèries optatives de 2n d'ESO

Els alumnes de Lliguem Lletres ens dediquem a treballar i potenciar la lectura i l'escriptura. Per una banda, algunes de les activitats més interessants han estat la realització d'una sessió de contacontes de Nadal, dedicada als alumnes de 1r i 2n de Primària. Per una altra banda, participem en un projecte anomenat Mobile History Map Geobiographies. D'aquesta manera, participem, tot creant i desenvolupant punts culturals i propers a la nostra ciutat mitjançant l'ús de la tecnologia, que, posteriorment, es poden utilitzar a partir de l'aplicació mòbil que genera el programa.

Aleix Ibarz i Nàdia Cortijo, alumnes de 2n d'ESO A-B.  

A la matèria optativa d'Experimentem hem treballat al laboratori de química fent diverses pràctiques en les quals hem conegut el material del laboratori i alguns reactius, tot aprenent química i  utilitzant, tambè, ingredients que tots tenim a casa com ara el sucre, el vinagre, l'oli o el vi. Hem fet pràctiques relacionades amb la física.
Les pràctiques que més ens van agradar van ser :  La destil·lació del vi: vam conèixer un dels mètodes de separació de mescles, tot aprenent la temperatura d'ebullició de l'alcohol i de l'aigua. ·  Substàncies àcides i bàsiques: vam utilitzar el paper indicador i la col llombarda per classificar les substàncies segons el seu pH.  ·Densitat: vam comprendre el concepte de densitat i la vam calcular de líquids i de sòlids.
També, vam preparar dissolucions de sucre en aigua de diferents concentracions. El resultat va ser molt visual i colorit.

imagen

Classe de dissecció.

Aquest any durant els temes de biologia de ciències naturals hem treballat els diferents sistemes del cos humà. Com a recurs visual i didàctic, hem disseccionat diferents òrgans d'animals pertanyents al sistema circulatori, nerviós, respiratori i excretor. Ens ha facilitat la tasca d'estudi en poder veure amb els nostres ulls els òrgans que hem estudiat. Ha resultat una experiència molt beneficiosa i interessant. Esperem poder tornar-la a repetir.

Alumnes de 3r d'ESO A i B.

imagen

Educació Secundària

22

Anem al taller de tecnologia

Aquest curs, a la matèria de tecnologia, hem realitzat uns ponts per a treballar el tema d'esforços i estructures. En grups, vam fer ponts autoportants, basats amb el de Leonardo da Vinci, i ponts amb escuradents. Per aquests, havíem de buscar quina era la millor estructura per suportar més pes. Els triangles en són la millor opció.

                                                                                                                                                 Alumnes de 3r d'ESO A i B.

Road Show

El passat 25 de novembre la majoria de col·legis de Lleida ens vam reunir a l'auditori Enric Granados. Un cop dins, un seguit de persones, testimonis, familiars o víctimes d'accidents de trànsit van sortir a explicar-nos les seves experiències. Va ser un temps de reflexió en el qual ens van exposar tots els perills de circular sota els efectes de l'alcohol o de tot el que pot passar en el segon que condueixes i alhora revises el Whatsapp. Va ser una experiència que cada any haurien de viure tots els alumnes.

Pablo Gómez i Marc Monclús, alumnes de 3r d'ESO A

Els alumnes de 4t d'ESO hem participat en sis tallers que presenta el Projecte d'Educació Financera. Aquest és el quart any consecutiu que l'escola participa en aquest projecte. Cada taller el realitzava un ponent amb experiència en el sector administratiu, bancari o de finances i, d'aquesta manera, vam poder conèixer temes relacionats amb l'àmbit econòmic i administratiu de la vida quotidiana. Tots els tallers estaven adaptats a nosaltres perquè poguéssim entendre-ho i valorar-ho de cara al nostre dia a dia. Així doncs, ens va interessar molt, ja que creiem que ens serà útil per al nostre futur més proper. 

Patricia Pal i Míriam Jiménez, alumnes de 4t d'ESO A.

El passat 29 d'octubre, els alumnes de la matèria optativa d'Història de l'Art vam assistir a l'exposició Temps de Romanic: art, vida i consciència al Museu de Lleida. L'objectiu de l'activitat era aprendre una mica més sobre l'art romànic i les característiques que l'envolten: les obres més destacades d'aquesta època, la manera que tenien de viure i, fins i tot, ens vam disfressar amb la roba que s'acostumava a portar en aquell segle. A més, vam poder apreciar també l'exposició gòtica.

Laura Olano, alumna de 4t d'ESO A.

Exàmens de Cambridge

Un dia a la setmana, des de la matèria d'anglès, practiquem per als exàmens del nivell PET i First d'anglès. Cada alumne, juntament amb la professora, se centra en el seu nivell mitjançant diferents eines de treball. A més a més, per tal de millorar la nostra expressió oral en anglès, també fem setmanalment sessions d'speaking amb l'auxiliar de conversa, l'Steve.

Alba Rovira Guillamet, 4t ESO B.

imagen
imagen

Projecte d'Educació Financera 

Exposició 'Temps de Romanic' 

imagen
imagen
imagen

  El passat 16 de desembre va arribar una vegada més l'esperat Concert de Nadal, amb la participació de tots els alumnes del nostre col·legi. Els més grans, de Primària i Secundària, ho van fer tocant instruments, cantant, ballant, presentant i elaborant diversos materials visuals que van ser projectats durant el concert. 

I aquest any els més petits de la casa han participat fent d'actors en un dels vídeos que vam poder veure.

23

imagen

 Una activitat en comú a totes les etapes són les celebracions, que permeten als nostres alumnes treballar i compartir al veritable significat del Nadal. Tota la comunitat educativa, juntament amb les famílies, va celebrar una Eucaristia on l'alumnat que rep la catequesi de Primera Comunió hi va tenir un paper fonamental.

Aquest significat es va treballar a totes les etapes educatives del centre. Educació Infantil  i Primària es van connectar al nou curs comunicant-se mitjançant diferents emoticones. L'ESO  es va connectar organitzant unes convivències entre tot l'alumnat i professorat: van jugar en equip, van compartir el dinar i van establir converses de whatssap.

imagen
imagen
imagen
Aquest curs totes les escoles i centres de la Província Anna Maria Janer compartim un mateix lema: Connecta't, navega, troba.


Aquest és el fil conductor que ens ajudarà a descobrir les activitats programades i, a la vegada, relacionar-les amb el servei i estima de la Beata Anna M. Janer.

Durant el mes d'octubre es van realitzar activitats amb l'objectiu de donar a conèixer el lema,  així com també d'adonar-nos i fer present l'amor gratuït de Déu.
El lema està relacionat amb les tres w de la xarxa: world (món), wide (ample), web (xarxa), de manera que el món està connectat mitjançant aquesta teranyina. 

Pastoral

24

imagen

Fou un acte on els nostres alumnes van mostrar un excel·lent comportament, motiu pel qual  volem fer-vos partícips de les felicitacions per part del Bisbe Salvador i dels preveres que van oficiar l'Eucaristia. La resta de la jornada cada etapa educativa va fer diferents activitats lúdiques i formatives relacionades amb els valors amb els que Ella sempre va donar exemple durant tota la seva vida.

Enguany  vam volem començar la jornada celebrant un acte que ens unís a tots. Tant els més petits, a la capella del col·legi, com la resta de l'alumnat i personal del centre, vam participar d'una solemne Eucaristia a la Parròquia Nostra Senyora del Carme ,presidida pel Sr. Bisbe de Lleida, Monsenyor Salvador Giménez. Amb ell i els altres preveres oficiants vam compartir el carisma de la nostra fundadora.

Pastoral

imagen
imagen
imagen

Gràcies a la implicació de tots hem aconseguit que totes les activitats s'hagin pogut aplicar dins i fora de l'aula amb èxit.

La Pastoral, doncs, continua present a la vida del col·legi.  

Arribat el mes de gener, la Mare Janer va ser la principal protagonista. L'11 de gener de 1885 Anna M. Janer Anglarill moria a Talarn. És per aquest motiu que durant aquella setmana la vam recordar de manera especial.

25

imagen
imagen

 Els alumnes  d'instrument van mostrar els seus progressos als seus familiars i amics a les audicions que es van realitzar a la Sala d'Usos Múltiples

Hem començat un altre curs a l'Aula de Música del Col·legi Sagrada Família, com sempre amb molta música!Comptem amb una bona colla d'alumnes disposats a aprendre i gaudir de la música , del seu instrument i de les activitats que s'organitzen des de la xarxa d'Escoles de l'Orfeó Lleidatà.

AMCSF Aula Música

 El dia 10 de desembre els nostres alumnes de les Corals de Vailets/Xiquets, Xiquets/Minyons  a més dels alumnes d'Agrupació de Guitarres, Agrupació de Percussió i del Combo Modern, ens van oferir un Concert de Nadal a la Sala d'Actes del Col·legi Sagrada Família. Va ser un molt bon concert on vam gaudir de l'alt nivell de les nostres corals i agrupacions.

L'Agrupació de Percussió va amenitzar l'arribada dels patges amb ritmes de batucada i per a la celebració del Carnestoltes també hi van posar molta marxa. El dia 29 de gener, l'Agrupació de Guitarres va oferir part del seu repertori a l'auditori de l'Orfeó Lleidatà, i va compartir escenari amb altres agrupacions de diferents Escoles de la Xarxa d'Escoles de Música.

Finalment, durant el mes de febrer s'estan fent les presentacions d'instruments per als alumnes de 5 anys, d'aquesta forma els intentem ajudar i assessorar en la tria d'aquell que més se'ls adecua. 

26

Sembla que era ahir quan els nostres fills i filles tornaven al col·legi després d'un inacabable estiu i ja ens trobem al bell mig del curs escolar. La junta de l'AMPA però, no ha parat de fer coses ni durant les vacances. Al juliol, l'esborrany de les activitats extraescolars: reunions amb les empreses que ens proporcionen els monitors per comparar pressupostos i negociar-los, conciliar horaris, recursos necessaris i un grapat de coses més. Tot perquè tot l'alumnat i pares i mares tinguin l'oportunitat de gaudir d'alguna de les moltes activitats que s'ofereixen com  els idiomes, en especial l'anglès o els esports, tant col·lectius (futbol, bàsquet,escola esportiva, multiesport, patinatge...) com individuals ,escacs, per exemple, impartit per l'escola del Josep Oms, amb qui col·laborem en el torneig escolar anual que se celebra al nostre centre.  Tot i la intenció que tenim de començar les activitats a principis d'octubre, no sempre s'aconsegueix, encara que es fan tots els esforços perquè tots o almenys la immensa majoria quedeu contents.

AMPA

imagen
I comencem l'any amb la implicació activa en els nous projectes de promoció i innovació que endega el Col·legi, com l'actualització de la pàgina web, nous projectes educatius i altres més lúdics on poden participar tots els membres de la família, com ara la rua del Carnestoltes. Fer decorats, comprar material, confeti, llogar el generador, l'equip de música... I sortir tots ben disfressats i fent molt xivarri.

Aquest Nadal ha estat molt tranquil.  Com que no tocava fer el pessebre vivent  hem descansat per agafar forces per un any nou que promet de valent. Igualment hem col·laborat amb el Concert de Nadal comprant una guitarra acústica nova per a l'ESO . Tampoc ens hem oblidat de muntar un altre any el naixement a la recepció. Un grup de menuts i no tan menuts  hem fet possible una veritable estampa de Nadal i que ens ha valgut un accèssit en la categoria de col·legis en el concurs que organitza l'Associació de Pessebristes!

imagen

Un nou projecte han estat els jocs del pati que alguns voluntaris i voluntàries hem repintat, i que planegem pintar i la creació d'un nou sorral que ben aviat tindrem enllestit. L'AMPA ha posat la mà d'obra desinteressada i també s'ha fet càrrec del cost. Esperem que els nostres fills i filles ho gaudeixin durant molt de temps. També hem finançat bona part de la conferència que el periodista Carles Capdevila ha fet al col·legi i que, com sabeu,  va ser molt interessant i tot un èxit d'assistència.
Més endavant prepararem l'aplec, la revetlla... Però això, si us sembla, ja us ho explicarem en un altre capítol...

imagen

27

imagen
imagen
imagen
imagen
imagen
imagen
imagen